حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی به دستاوردهای حوزه علمیه در یک قرن اخیر اشاره کرد که می‌توان تربیت هزاران طلبه و عالم دینی، تأسیس ده‌ها رشته علمی جدید، تولید صدها کتاب و مقاله پژوهشی، حضور فعال در عرصه‌های تبلیغی (مانند اعزام ۳۰ هزار مبلغ در ماه رمضان)، ورود به عرصه رسانه و فضای مجازی را از مهم‌ترین آنها نام برد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی‌حاجی امروز دوشنبه یکم اردیبهشت ۱۴۰۴ در آیین اختتامیه رویداد رسانه‌ای «یادگار ماندگار حاج شیخ» ویژه نکوداشت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم که در سالن همایش دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برگزار شد، گفت: در آغاز جا دارد که از زحمات همه عزیزانی که در بُعد رسانه و ابلاغ پیام این جشنواره برای اقشار مختلف جامعه و فرهیختگان تلاش می‌کنند، تشکر و قدردانی نمایم. همچنین به همه کسانی که در این رویداد رسانه‌ای برگزیده شدند تبریک عرض می‌کنم. ان‌شاالله شاهد موفقیت‌های بیشتر همه سروران در عرصه‌های مختلف باشیم.

ضرورت استفاده از ابزارهای نوین در انتقال پیام دین

دبیرکل همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم ادامه داد: در باب رسانه و استفاده از ابزارهای نوین، لازم است پیام دین را با استفاده از ابزارهای مختلف به اقصی نقاط جهان برسانیم. همان‌گونه که مقام معظم رهبری در اهمیت تبلیغ تأکید فرمودند.

وی با اشاره به آیه ۳۹ سوره احزاب «الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَیَخْشَوْنَهُ وَلَا یَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَکَفَیٰ بِاللَّهِ حَسِیبًا»، اظهار کرد: پیامبران رسالت‌های الهی را ابلاغ می‌کنند. این رسالت اصلی انبیا بود که پیام دین را به مردم برسانند و سبک زندگی اسلامی و چگونگی استفاده از نعمت‌های دنیوی را آموزش دهند. حوزه‌های علمیه نیز به عنوان وارثان انبیا، باید در این مسیر گام بردارند و پیام دین را به جامعه منتقل کنند. برای این کار، علاوه بر محتوای غنی دینی، نیاز به یادگیری علوم و مهارت‌های جدید و استفاده از ابزارهای نوین داریم.

 

شتاب سیر تحولی حوزه علمیه قم از زمان حاج شیخ / ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت؛ زمان همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه

شکل‌گیری حوزه علمیه قم از قرن سوم هجری

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی افزود: محور اصلی رویداد رسانه‌ای «یادگار ماندگار حاج شیخ» گرامیداشت یکصدمین سالگرد احیای حوزه‌های علمیه بود. حوزه علمیه قم از قرن سوم هجری با حضور خاندان اشعری و اصحاب ائمه‌(ع) مانند امام صادق(ع)، امام کاظم(ع) و امام رضا(ع) شکل گرفت. این جریان با دانشمندانی چون ابن قولویه و شیخ صدوق ادامه یافت. در قرن ششم، مؤلف کتاب «النقض» از وجود حداقل ۹ مدرسه علمی در قم خبر داده و به مدرسه آستانه حضرت معصومه(س) اشاره می‌کند که بعدها به همت مرحوم فیض کاشانی به مدرسه فیضیه تبدیل شد.

 

شتاب سیر تحولی حوزه علمیه قم از زمان حاج شیخ

وی در ادامه گفت: در سده‌های اخیر با حضور علمایی چون میرزای قمی، میرزا محمد ارباب، میرزا محمد فیض، ملک‌التجار تبریزی، آیت‌الله بافقی و شهید مدرس، حوزه قم حیات علمی خود را حفظ کرد، اما رونق گذشته را نداشت تا اینکه آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی(ره) با دعوت علمای وقت در سال ۱۳۰۱ شمسی حوزه علمیه قم را به صورت منسجم احیا کردند. ایشان با وجود مشکلات بسیار، با نیت خالصانه این مسئولیت بزرگ را پذیرفتند.

نقش امام خمینی و انقلاب اسلامی در رشد دانشی و عملکردی

دبیرکل همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم با اشاره به نقش امام راحل و انقلاب اسلامی در رشد دانشی و عملکردی بیان کرد: دوران آیت‌الله العظمی بروجردی(ره) هم موجب جهش علمی حوزه شد و در ادامه امام خمینی(ره) تحولی عظیم در ساختار سیاسی، اجتماعی و علمی حوزه ایجاد کردند. پس از انقلاب اسلامی، حوزه با ورود به عرصه‌های جدید مانند فلسفه، کلام، تبلیغ، علوم تربیتی، مدیریت، اقتصاد و روانشناسی، پاسخگوی نیازهای جامعه شد. همچنین مراکز پژوهشی و رسانه‌ای متعددی در حوزه شکل گرفت.

شتاب سیر تحولی حوزه علمیه قم از زمان حاج شیخ / ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت؛ زمان همایش صدسالگی بازتأسیس حوزه

دستاوردهای حوزه در یک قرن اخیر

حجت‌الاسلام والمسلمین مقیمی‌حاجی به دستاوردهای حوزه علمیه در یک قرن اخیر اشاره کرد که می‌توان تربیت هزاران طلبه و عالم دینی، تأسیس ده‌ها رشته علمی جدید، تولید صدها کتاب و مقاله پژوهشی، حضور فعال در عرصه‌های تبلیغی (مانند اعزام ۳۰ هزار مبلغ در ماه رمضان)، ورود به عرصه رسانه و فضای مجازی را از مهم‌ترین آنها نام برد.

دبیرکل همایش یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم در پایان گفت: همایش یکصدمین سالگرد حوزه علمیه قم روزهای ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود. در این همایش میزگردهای تخصصی در موضوعات فقه، اصول، فلسفه، کلام، سیاست، رسانه، بررسی تاریخ علمی حوزه و تحلیل وضع موجود و ترسیم چشم‌انداز آینده حوزه برگزار می‌شود.