به گزارش خبرگزاری حوزه، به بهانه همایش یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم، سلسله مطالب و مصاحبه هایی با فرهیختگان حوزه و دانشگاه با هدف تبیین و آگاهی طلاب جوان و آحاد جامعه منتشر می شود.

گزارش مختصری از کمیته رسانه‌ دبیرخانه همایش یکصدمین سال تأسیس حوزه علمیه قم:

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم.

در خدمت شما هستیم با گزارشی از آنچه در کمیته رسانه‌ دبیرخانه علمی یکصدمین سالگرد بازتأسیس حوزه مقدسه قم گذشته است. بر این اساس، ما شورای علمی‌ را تشکیل دادیم و بزرگوارانی به عضویت این شورا درآمدند. جلساتی برگزار شد و طرح مفهومی و چهارچوب نظری آنچه که قرار است اتفاق بیفتد، تدوین گردید. این طرح در سه محور کلی تعریف شد: ساختارشناسی، جریان‌شناسی و رویکرد پژوهشی نسبت به مقوله رسانه در یکصد سال اخیر حوزه‌های علمیه. این، بخش نخست کاری بود که باید انجام می‌دادیم.

بخش دوم فعالیت ما به پردازش کرونولوژیک (یا واقعه‌نگارانه) آنچه در عرصه رسانه در حوزه از صد سال پیش تا امروز رخ داده اختصاص یافت؛ از رسانه‌های مکتوب مانند نشریات، هفته‌نامه‌ها و روزنامه‌ها، تا به‌تدریج رادیو، تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، عرصه‌های مرتبط با هوش مصنوعی و سایر رسانه‌هایی که امروز در منظر ما قرار دارند.

در بخش سوم فعالیت، گزارشی عملکردی از نوآوری‌های دانشی حوزه را مدنظر قرار دادیم، با تمرکز بر همان سه محور یادشده. در این زمینه، موضوعاتی جذاب مورد توجه قرار گرفتند، از جمله: «رسانه‌داری حوزویان» که توسط دکتر اکبری بررسی شد؛ «بازنمایی حوزه و روحانیت در رسانه‌های سده اخیر» که آقای واعظی بدان پرداختند؛ و نیز تحلیل رسانه‌ای از منبر به‌عنوان نخستین و یکی از اصیل‌ترین رسانه‌های دینی، که توسط آقای حسینی صورت گرفت.

پس از آن، به عصر حضور روحانیت و حوزویان در رسانه ملی رسیدیم. در این باره، آقایان دکتر جلالی و طوبایی مقاله‌ای با عنوان «گونه‌شناسی حضور روحانیت در رسانه ملی طی صد سال اخیر» تهیه کردند. همچنین، نحوه ارتباطات و گفتمان‌های زنده در حوزه و تأمل بر مقوله رسانه، مورد تحلیل جناب آقای محققی قرار گرفت.

از دیگر موضوعات مهم، مسئله «نبرد روایت‌ها» و بررسی نحوه کنش‌گری حوزه‌های علمیه در این نبرد بود که توسط آقای پیشاهنگ انجام شد. در همین راستا، امام خمینی(ره) نیز به‌عنوان نقطه‌ای محوری در تاریخ رسانه‌ای روحانیت مورد توجه قرار گرفت؛ چرا که در موازات انقلاب سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خویش، «انقلاب کاست» را به‌عنوان انقلابی رسانه‌ای رقم زده بود. این موضوع را نیز آقای جلالی بررسی کردند.

در کنار این مباحث، در بخش نخست، احساس کردیم تحلیل سازمانی و نهادی حوزه در ارتباط با سایر نهادهای رسانه‌ساز و رسانه‌دار نیز می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد. این کار با بررسی ارتباطات و تعاملات رسانه‌ای حوزه با دیگر نهادها، توسط آقای ابراهیمی انجام شد.

بخش دوم کار ما، که سال‌شمار کنش‌های رسانه‌ای حوزه را در بر می‌گرفت، توسط آقای حسینی هرندی تبیین گردید. و نهایتاً، بخش پایانی که به نوآوری‌های دانشی اختصاص دارد و امیدوارم بخشی جذاب و دلنشین باشد توسط آقای جلالی به رشته تحریر درآمده است.

برای همه شما، آرزوی توفیق و عزت دارم.