حجت الاسلام والمسلمین خرمی آرانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در کاشان، ضمن تبریک صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم و با اشاره به برخی دستاورد های این حوزه اظهار داشت: حوزههای علمیه خصوصا حوزه قم بهعنوان مرجع علمی و دینی در طول تاریخ صد ساله خود خدمات ارزشمندی داشتهاند.
استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه در تمام قیام ها، حرکت ها و جنبش های ضد استبدادی و استعماری حوزه علمیه قم درصف اول مبارزات قرار داشته و در طول ۴۵سال انقلاب اسلامی نیز همگام با انقلاب اسلامی در همه فراز و فرود ها با مردم و حامی نظام اسلامی بوده است به گونه ای که انقلاب اسلامی را مولود خود میداند، گفت: اگر چه دستاوردهای حوزه متکی بر تاریخ دیرین حوزهها بوده، اما در پرتو جمهوری اسلامی ایران رشد و حجم خدمات و تحولات حوزه علمیه قم بسیار چشمگیر بوده است، بهطوری که تاریخ حوزهها نیز به دوران قبل و بعد از انقلاب تقسیم میشود.
حجت الاسلام والمسلمین خرمی آرانی با اشاره به مهمترین دستاوردهای علمی و آموزشی حوزه علمیه قم پیش و پس از انقلاب اسلامی، ابراز کرد: گرچه پیش از انقلاب اسلامی آمار دقیقی از تعداد مدارس علمیه در دست نمیباشد، لکن در حدود ۱۰۰ مدرسه علمیه ذکر شده ولی پس از پیروزی انقلاب بیش از ۵۰۰ مدرسه علمیه برادران در سراسر کشور ایران و بیش از صدها مدرسه علمیه در سایر کشورها تحت مدیریت و اشراف دانشآموختگان حوزههای علمیه ایران مشغول به فعالیت هستند.
استادحوزه علمیه قم به توسعه رشتهها و گرایشهای تخصصی حوزه علمیه قم طی یک صد سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: پیش از انقلاب اسلامی ایران نظام آموزشی حوزههای علمیه عمدتاً به صورت سنتی و عمومی بود و گرایشها یا رشتههای تخصصی مشخصی وجود نداشت، ولی پس از انقلاب اسلامی دهها رشته تخصصی در زمینههایی چون فقه، اصول، کلام، تفسیر، تبلیغ، حقوق، تربیت، تاریخ، جامعهشناسی، روانشناسی، اقتصاد، سیاست، و فلسفه اسلامی تأسیس گردیده و فعالیت میکنند.
حجت الاسلام والمسلمین خرمی آرانی با اشاره به ایجاد مراکز آموزش تخصصی در حوزه علمیه قم، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب اسلامی ایران در حوزه علمیه قم مراکز تخصصی آموزش دینی وجود نداشت و آموزشها به صورت سنتی، پراکنده و توسط اساتید در حوزهها انجام میگرفت، ولی به برکت انقلاب اسلامی ایران بیش از ۱۰۰ مرکز تخصصی در گرایشهای مختلف علوم اسلامی در سراسر کشور تأسیس شده که در راستای آموزش متمرکز، هدفمند و پاسخگو به نیازهای نوین دینی و اجتماعی فعالیت دارند.
وی به نظاممندسازی فرآیند آموزشی در حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: پیش از انقلاب اسلامی، آموزش حوزه بهصورت سنتی و بدون برنامهریزی نظاممند انجام میگرفت و مقاطع تحصیلی، منابع درسی، روشهای ارزشیابی و پیشرفت تحصیلی طلاب ساختار مدونی نداشت ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران با طراحی نظام آموزشی مشخص، مقاطع تحصیلی شامل سطح یک، دو، سه و چهار (سطح خارج) تعریف گردید، منابع درسی بازنویسی و روزآمد شد و نظام ارزشیابی، آزمونها، مشاوره تحصیلی و بانک اطلاعات طلاب شکل گرفت.
حجت الاسلام والمسلمین خرمی آرانی، توسعه آموزش دروس خارج فقه و اصول را یکی از دستاوردهای حوزه علمیه قم بعد از انقلاب عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب اسلامی دروس خارج فقه و اصول در حوزهها محدود به تعداد معدودی از اساتید و مراکز حوزوی بود و پوشش جغرافیایی و موضوعی گستردهای نداشت، در حالی که پس از انقلاب اسلامی هماکنون بیش از ۵۰۰ حلقه درس خارج در موضوعات مختلف فقه، اصول، حقوق، قضا، اقتصاد، تربیت، فرهنگ و مسائل نوپدید در حال برگزاری است.
استاد حوزه علمیه قم، بیان کرد: نشر و چاپ هزاران جلد کتاب، گسترش فرهنگ تفسیر قران کریم، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و توسعه دروس فلسفه و کلام و پرورش دهها محقق جوان و اعزام هزاران مبلغ به سراسر جهان با نشر معارف قرآنی معارف اهل بیت(ع)، از مهمترین دستاوردهای حوزه علمیه قم بعد از انقلاب می باشد.
حجت الاسلام والمسلمین خرمی آرانی با اشاره به ارائه راهکارهای عملی برای ارتقاء جایگاه حوزه علمیه قم در دنیای امروز، اظهار کرد: اصلاح ساختار آموزشی متون درسی و تنوعبخشی به محتوای آموزشی متناسب با نیازهای روز جامعه، آموزش مهارتهای نوین همچون فن بیان، سواد رسانهای و آشنایی با فناوریهای نو، بهویژه عرصههایی مانند هوش مصنوعی و فضای مجازی، گسترش ارتباط حوزه و دانشگاه با برگزاری نشستهای علمی مشترک و راهاندازی رشتههای میانرشتهای نظیر فقه و فناوری، حضور فعال و هدفمند در فضای مجازی برای تبیین معارف اهل بیت(ع)، پاسخگویی به شبهات و تعامل مؤثر با نسل جوان، تربیت مجتهدان تمدنساز که با نگاه جامع و راهبردی، بتوانند راهبری علمی، فرهنگی و اجتماعی جامعه را برعهده بگیرند و تشکیل کرسیهای آزاداندیشی از دیگر راهکارهای عملی شدن ارتقاء هرچه بیشتر جایگاه حوزه علمیه قم میباشد.
استاد حوزه علمیه قم، با بیان اینکه علیرغم همه انظار متعدد و متکثر در حوزه فقه، اصول، فلسفه وکلام، یک صدایی حوزه در راستای تقویت و حفظ نطام اسلامی به عنوان یک ضرورت شرعی و توجه جدی به وضع معیشت طلاب و فضلا بایدلحاظ شود، ابراز کرد: آینده درخشان اسلام و تشیع، در گرو نوسازی هوشمندانه نهاد حوزه است، حوزهای که هم ریشه در سنت دارد و هم چشمی به افقهای آینده دوخته است.
انتهای پیام. /