به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سیده زهره برقعی در نشست «بانوان طلبه؛ پدیده برجسته حوزه علمیه قم» که در خبرگزاری حوزه برگزار شد، عنوان کرد: برای تبیین دستاوردهای حوزه علمیه، به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی، باید نگاهی به تاریخ داشته باشیم.

وی افزود: در صدر اسلام، نگاه پیامبر (ص) به بانوان نگاهی تمدنی و مترقی بود. در آن زمان، بانوان فرهیخته و عالمه‌ای وجود داشتند که از جمله آن‌ها حضرت زهرا (س) و حضرت خدیجه (س) بودند. حضرت خدیجه به واسطه خدمات و کمک‌هایی که در راه اسلام انجام دادند، شناخته شدند اما از نظر علمی و اعتقادی نیز در درجه بالایی قرار داشتند.

مدیر جامعه الزهرا (س) ادامه داد: اسما همسر جعفر طیار از راویان حدیث بود. نصیبه نیز به عنوان زنی حماسی که از پیامبر (ص) دفاع کرد، شناخته می‌شود، در حالی که ایشان نیز جزء راویان حدیث بود.

وی گفت: پس از وفات پیامبر (ص)، حکمرانانی که به حکومت رسیدند بانوان را کنار گذاشتند و این سبب شد که بانوان در مسائل علمی حضور کمتری داشته باشند. البته بانوانی وجود داشتند که به دلیل شرایط فردی، خانوادگی و استعداد ذاتی خود، پیشرفت‌های علمی داشتند و آثار علمی به جا گذاشتند، اما تعداد آن‌ها بسیار کم بوده است.

تحول در نگاه به زنان؛ از نظام طاغوت تا انقلاب اسلامی

برقعی اظهار کرد: در دوران قبل از انقلاب اسلامی، نگاه نظام طاغوت به زن همانند کالا بود و تلاش می‌کرد که زن را به عنوان ابزاری برای تبلیغ بهتر کالاها استفاده کند. به همین خاطر، نشریه‌هایی که در رابطه با زنان منتشر می‌شد، برای معرفی زن شایسته تنها به ویژگی‌های ظاهری و میزان اثربخشی در تبلیغات توجه داشتند. اما پس از انقلاب اسلامی، این نگاه تغییر کرد.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) نگاهی بلند و متعالی به بانوان داشتند که همان نگاه تمدنی اسلام به زنان بود. امام راحل زنان را در پیروزی انقلاب سهیم می‌دانستند و گاهی نقش آنان را بیشتر از مردان بیان می‌کردند. این نگاه زمینه‌ حضور زنان در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، انقلابی و مجامع علمی را هموار کرد.

مدیر جامعه الزهرا (س) بیان کرد: با بررسی این روند تاریخی متوجه می‌شویم که نقش حوزه علمیه در شکوفایی و ارتقا حوزه‌های علمیه خواهران در قبل و بعد از انقلاب قابل مقایسه نیست. قبل از انقلاب اسلامی، مراکز آموزشی خصوصی به صورت محدود فعالیت می‌کردند که حاکمیت نیز با آن‌ها مقابله می‌کرد، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حوزه‌های علمیه خواهران در سطح گسترده‌ فعالیت می کردند.

وی گفت: یکی از برکات حوزه علمیه قم در سده اخیر، فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه خواهران است که دستاوردهای فراوانی از جمله تربیت هزاران بانوی مؤمن، عالم، دغدغه‌مند، عفیف، نجیب و توانمند در عرصه‌های مختلف تبلیغ، تدریس، پژوهش و مدیریت در سطح ملی و بین‌المللی به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در دیداری که با مسئولین جامعه الزهرا (س) داشتند فرمودند این پدیده (تشکیل جامعه الزهرا سلام الله علیها) ابتکار امام خمینی (ره) بود، افزود: این اقدام امام راحل در آن زمان به منظور وحدت‌بخشی و جمع‌آوری حوزه‌های علمیه قم بسیار مهم بود.

نقش آفرینی جهانی دانش‌آموختگان جامعه الزهرا (س)

برقعی یادآور شد: امروز شاهد دستاوردهای کلان جامعه الزهرا (س) هستیم؛ بسیاری از دانش‌آموختگان این مؤسسه، حوزه‌های علمیه را در سطح بین‌المللی اداره می‌کنند. در سفرهای بین‌المللی که داشتیم شاهد بودیم که اکثر حوزه‌های علمیه خواهران دیگر کشورها توسط دانش‌آموختگان جامعه الزهرا (س) مدیریت می‌شوند و اساتید آن‌ها نیز از همین دانش‌آموختگان هستند. حتی بسیاری از دانش‌آموختگان جامعه الزهرا (س) دارای مناصب حکومتی هستند؛ به عنوان مثال یکی از نمایندگان مجلس پاکستان از دانش‌آموختگان جامعه الزهرا (س) بود همچنین اساتید دانشگاهی در تایلند نیز از دانش آموختگان این نهاد حوزوی بودند. در ایران نیز بسیاری از دانش آموختگان جامعه الزهرا (س) در مراکز علمی مسئولیت های مدیریتی، آموزشی و پژوهشی دارند.

وی بیان کرد: همه تلاش خود را می کنیم تا بر اساس منویات و توصیه‌های مقام معظم رهبری درباره ضرورت تحول حرکت کنیم. به همین دلیل در سال اول مسئولیت خود در جامعه الزهرا(س)، نقشه راه پنج ساله‌ای ترسیم کردم و آن را در اختیار مسئولین و نیروهای خود قرار دادم. اکنون نیز با اقتدا به مقام معظم رهبری که بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در چهل سالگی انقلاب اسلامی مطرح کردند، در چهل سالگی جامعه الزهرا (س) بیانیه‌ای جامع درباره این نهاد حوزوی در دهه کرامت منتشر کردیم و امیدواریم با عنایت ائمه (ع) بتوانیم آنچه در این بیانیه آمده است را محقق کنیم.

بیانیه گام دوم جامعه الزهرا (س) بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب تدوین شده است

برقعی در رابطه با بیانیه گام دوم جامعه الزهرا (س) بیان کرد: در بیانیه گام دوم، جامعه الزهرا (س) وظایف هر بخش در هر عرصه مشخص شده است. مخاطبین این بیانیه شامل همه بانوان، سیاستگذاران و مسئولین کشور هستند. در این بیانیه، عوامل تأثیرگذار نظیر طلاب، اساتید، کارکنان پژوهشگران و سیاستگذاران به طور مختصر وظایف خود را دریافت کرده‌اند.

وی اضافه کرد: این بیانیه بر اساس رهنمودهای رهبر معظم انقلاب شکل گرفته است و مشابه بیانیه گام دوم است. در ابتدای این بیانیه تلاش کردیم که جامعه الزهرا (س) و دستاوردهای آن را برای کسانی که با آن آشنا نیستند معرفی کنیم. سپس در هر عرصه‌ای، وظایف و افق‌های آینده را تبیین کردیم. در این بیانیه کارویژه‌هایی برای طلاب تعریف شده است؛ یعنی طلاب باید بدانند بعد از فارغ‌التحصیلی یا در حین تحصیل دینی چه نقش‌هایی می‌توانند در اجتماع ایفا کنند.

برقعی با بیان اینکه تحول امری جدا از گذشته نیست بلکه تداوم و تکامل یافته آن چیزی است که در گذشته بر اساس ارزش‌های اصیل حوزوی انجام شده است، گفت: در جامعه الزهرا (س) اقدامات تحولی زیادی انجام شده است که از جمله آن‌ها ارتقاء توانمندی و ظرفیت منابع انسانی، ارتقای جایگاه و نقش بانوان و جوانان در عرصه‌های مدیریتی، اخذ پژوهشگاه مطالعات اسلامی، تاسیس اندیشکده‌ برای بررسی مسائل اجتماعی جامعه و ارائه راهبرد و راهکار برای حل آن ها، برگزاری همایش‌های کتاب سال بانوان، تقویت کانون‌های استانی با رویکرد فرهنگی و تبلیغی نوین، ارتقای مهارت‌های تخصصی و تکمیلی در قالب مرکز آموزش‌های آزاد و مهارتی، تعامل با فرهیختگان ملی و بین‌المللی و برگزاری رویدادهای فصلی است.

فعالیت گسترده حوزه علمیه خواهران یکی از برکات حوزه علمیه قم در سده اخیر است

وی عنوان کرد: تحول امری نیست که حوزه‌های علمیه به تنهایی بتوانند همه ابعاد آن را پوشش دهند. حوزه‌های علمیه حلقه واسط بین مردم و حاکمیت هستند. وظیفه جامعه الزهرا (س) تبیین گفتمان رهبری برای مردم و از سوی دیگر رساندن مشکلات مردم به نظام است. اما این مسائل فقط بر عهده جامعه الزهرا(س) نیست؛ سیاستگذاران و حاکمیت نیز باید در این زمینه ورود کنند تا تحول به نحو احسن انجام شود.

مدیر جامعه الزهرا (س) با بیان اینکه اگر قرار باشد تحولی در نظام آموزشی ایجاد شود، سیاستگذاران باید سریع‌تر وارد عمل شوند، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما قانون و اسناد کم نداریم، اما آنچه مهم است عملیاتی شدن این قوانین و مشاهده اثرات آن توسط مردم است.

وی گفت: انتظار ما از دستگاه‌های حاکمیتی و مدیران این است که نیازهای خود را به جامعه الزهرا (س) منتقل کنند. زیرا اندیشکده جامعه الزهرا (س) رابط بین حاکمیت و جامعه است تا نیازها را دریافت کند و با کار پژوهشی و اندیشه ورزی برای آنان راهکار ارائه دهد تا به تدریج مشکلات حل شود.

برقعی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با دست اندرکاران جامعه الزهرا (س) مباحث مهمی از جمله تحول در حوزه‌ها، تحول در نظام آموزشی و همچنین تحول در ارتباط حوزه با حاکمیت مطرح کردند و این مسائل فقط برای حوزه خواهران نبود و به صورت عمومی مطرح شد. ایشان بر توجه به معنویت و مسائل اخلاقی دینی تأکید کردند و همچنین رعایت حریم‌ها در ارتباط بین خانم‌ها و آقایان را مورد توجه قرار دادند. این موضوع به ویژه زمانی که خانم‌ها وارد اجتماع می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

وی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر تحول و ارتباط با حاکمیت اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب سخنان متعددی در این زمینه داشتند به همین خاطر نیاز بود که این رهنمودها و مطالبات به صورت یکجا بیان شوند، به همین خاطر منشور روحانیتی را تدوین کردند. این امر می‌تواند به اندیشکده‌ها، پژوهشکده‌ها و حوزه‌های علمیه کمک کند تا کارهای تحقیقی و پژوهشی خود را بر اساس این رهنمودها برنامه‌ریزی کنند. امیدواریم بتوانیم بر اساس این منشور، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی خود را تنظیم کنیم.

انتهای پیام