معماری صد ساله کلام حوزه علمیه قم بررسی شد/ «نهضت بزرگ کلامی» در آستانه عصر طلایی
حوزه/تاریخ کلام حوزه علمیه قم، بر خلاف فقه که میراث نجف را احیا کرد، یک «جریان درونزا» است که «از صفر» تحولآفرینی کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی نیا، مدیر علمی دبیرخانه بازتأسیس یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم، در نشست تخصصی «تاریخ تطور دانش کلام در حوزه علمیه قم» که با حضور استادان و پژوهشگران این رشته برگزار شد، به تبیین فلسفه برگزاری این سلسله نشستها پرداخت.
وی در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت یاد و نام پیشگامان احیای حوزه علمیه قم و با اشاره به یک قرن تلاش علمی و فرهنگی در این نهاد، گفت: در چندین سال اخیر، بهمنظور بازخوانی و بررسی دستاوردهای یکصد ساله حوزه علمیه قم، طرحی جامع در دبیرخانه بزرگداشت صدمین سال بازتأسیس حوزه آغاز شد. هدف این طرح آن است که میراث علمی و فکری حوزه در این قرن مورد بازبینی قرار گیرد و نشان داده شود که چرا حوزه را “علمیه” مینامیم، چه دستاوردهایی حاصل شده و آینده چه افقی پیش رو دارد.
مدیر علمی دبیرخانه بازتأسیس یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم افزود: در قالب این طرح، بیش از بیستودو گروه دانشی با حضور استادان فرهیخته و متخصصان حوزههای گوناگون شکل گرفت. این گروهها وظیفه دارند تحولات علمی در هر رشته ـ مانند کلام، فلسفه، فقه، اصول، تفسیر، اخلاق، و … ـ را از آغاز قرن تا امروز بررسی کنند و مسیر تطور، چالشها، نظریهها و چهرههای اثرگذار را معرفی نمایند.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی نیا یکی از نمونههای این بررسیها را در حوزه علم کلام دانست و بیان کرد: برای نمونه، در دانش کلام بررسی شد که حوزه در ابتدای قرن چه وضعیت علمی داشته، چه مراحلی را پشت سر گذاشته، چه نوآوریهایی پدید آمده و امروز در چه جایگاهی ایستاده است.
وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش بینالمللی صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم در اردیبهشتماه امسال با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی گفت: این همایش، رویدادی فاخر و ثمربخش بود و بحمدالله آثار ارزشمندی در مرحله نخست منتشر شد. از جمله مجموعه آثار بازخوانی شده از بزرگان معاصر و نیز مستندات و پژوهشهای ناظر به صد سال اخیر که در قالب بیش از بیستوشش مجلد در حال انتشار است.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی نیادر ادامه افزود: در جریان این فعالیتها، به این نتیجه رسیدیم که معرفی تحولات علمی حوزه تنها در قالب چند مقاله یا کتاب کافی نیست. موضوعات عمیقتر، نیازمند گفتگوهای تخصصی و نقادانه میان صاحبنظران است؛ به همین دلیل، پس از پایان همایش، سلسله نشستهای علمی و بازآفرینی برای ارتقای مقالات و بررسی ابعاد نادیده هر رشته طراحی و آغاز شد.
وی تصریح کرد: در هر نشست، مقاله جامع گروه دانشی ـ که با عنوان “تاریخ تفکر آن دانش در صده اخیر” تدوین شده ـ توسط نویسنده اثر ارائه میشود و سپس مورد نقد و ارزیابی اساتید و محققان حوزه قرار میگیرد. هدف این است که با نگاه انتقادی و تکمیلی، ابعاد آموزشی، پژوهشی، نوآوریها، مکاتب، نظریات و دستاوردهای فکری در هر رشته غنیتر و دقیقتر عرضه شود.
حجتالاسلام والمسلمین رجبی نیا در پایان تأکید کرد: این فرایند به معنای ادعای تکامل یا پایان مسیر نیست، بلکه گامی در جهت رشد و ژرفسازی مطالعات حوزوی است. انشاءالله مجموعه آثار این نشستها و مقالات ارتقایافته در آینده نزدیک از طریق دبیرخانه و مراکز نشر در اختیار علاقهمندان قرار خواهد گرفت.
و سپس در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی رئیس گروه علمی کلام دبیرخانه صدمین سال باز تاسیس و نویسنده مقاله، سیر یکصد ساله تطور دانش کلام در حوزه علمیه قم را تشریح کرد و با تفکیک دقیق مباحث به چهار دوره تاریخی، نقش محوری حوزه قم در ایجاد یک پارادایم فکری نوین در جهان اسلام را برجسته ساخت. وی تأکید کرد: این مسیر، بر خلاف برخی رشتهها، یک «جریان کاملاً درونزا» بوده که از نقطه صفر به «قلهای» دست یافته که تاکنون در تاریخ تشیع بیسابقه است.
دوره اول: دوره تأسیس (۱۳۰۱ تا ظهور چالشها)
حجتالاسلام سبحانی آغاز تحول را با تأسیس حوزه قم توسط آیتالله شیخ عبدالکریم حائری یزدی در سال ۱۳۰۱ شمسی مرتبط دانست.
او وضعیت علمی کلام در بدو تأسیس را «بسیار ضعیف» توصیف نمود و بیان داشت: خلأ علمی باعث شد حوزه در برابر دو تهدید فکری اساسی جریان سکولار روشنفکری و جریان اصلاح دینی آسیبپذیر باشد. تلاشهای آیت الله حائری، که شامل دعوت از اساتید کلامی خارج از قم بود، صرفاً برای «ضمانت» بقای بنیانهای علمی صورت گرفت.
دوره دوم: کنشگری پاسخگو و مقابله با بحرانهای فکری
سخنران نشست گفت : در این مرحله، که با زعامت آیتالله بروجردی همزمان شد، حوزه قم ماهیت «کنشگرانه» پیدا کرد. این دوره شاهد دو موج بزرگ فکری بود که نیازمند پاسخهای عمیق کلامی بودند:
۱. چالش تجدیدنظرطلبی مذهبی: با محوریت دیدگاههای کسروی و شریعت سنگلجی، که اوج آن با انتشار کتاب اسرار هزار ساله حکمیزاده و پاسخ کوبنده امام خمینی (ره) متجلی شد.
۲.چالش مارکسیسم: نفوذ پررنگ حزب توده نیازمند مقابله نظری جدی بود.
وی خاطرنشان ساخت: واکنشها شامل نقدهای مستدل بر مبانی مارکسیسم و پاسخهای نظری به نقد دین بود، هرچند که حوزه در برابر تبلیغات مسیحی فعالتر از بابیت و بهائیت برخورد کرد.
دوره سوم: دوران تعیینکننده: تولید زیرساختها (۱۳۴۰ تا ۱۳۵۷)
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی تاکید کرد: دوره سوم، مقطعی «تعیینکننده» در تاریخ کلام قم محسوب میشود، زیرا زیرساختهای فکری برای تبدیل شدن به یک قدرت نظری مهیا شد.
وی بیان نمود که این دستاوردها از طریق سه مجرای اصلی محقق شد:
بسط نشر: انتشار اولین «نشریات علمی دینی» حوزه.
توسعه نهادی: تأسیس مراکزی نظیر مدرسه حقانی و دارالتبلیغ.
نهضت ترجمه: پاسخ به گفتمانهای فکری غرب و جهان اسلام از طریق ترجمه آثار کلیدی (مانند پاسخ به اندیشههای اقبال لاهوری و سید قطب).
حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در این دوره به شخصیت های تاثیرگذار کلامی اشاره کرد و گفت:، پنج شخصیت محوری علامه طباطبایی، شهید مطهری، مرحوم آیتالله صافی گلپایگانی، آیتالله مکارم شیرازی و آیتالله جعفر سبحانی به عنوان موتورهای محرک این تحول فکری شناخته می شوند.
دوره چهارم: نهضت بزرگ کلامی و نهادینهسازی پس از انقلاب (از ۱۳۵۷)
حجتالاسلام والمسلمین سبحانی این دوره را «نهضت بزرگ کلامی» نامگذاری کرد و اذعان داشت: این مرحله شامل تأسیس چند رکن اساسی در نهادینهسازی دانش کلام در قم است:
تدوین درسنامهها: اولین کتاب درسی مدون کلامی در سال ۱۳۶۰ تدوین شد و نیاز به ساختار آموزشی رسمی مرتفع گردید.
رسمیتبخشی به مبانی: توجه گسترده به «روششناسی کلام» و طرح مباحث «معرفتشناسی دینی» به عنوان سنگ بنای تحقیقات.
تأسیس رشته تخصصی کلام: اعلام شد که اولین مدرسه کلامی توسط آیتالله شیخ جعفر سبحانی تأسیس شد تا آموزش تخصصی کلام را به شکلی آکادمیک دنبال کند.
توسعه کلام شیعی: تأسیس رشته مستقل «امامت و مهدویت» به عنوان توسعهای در کلام امامیه.
تکمیل ساختار دانش: راهاندازی رشته «تاریخ کلام» برای پر کردن یک خلاء مهم دانشی.
گسترش به حوزههای نوین: ورود رسمی مباحث چالشبرانگیز «فلسفه دین و کلام جدید» به ساختار آموزشی.
نظاممندسازی رصد ادیان: درباره تأسیس و عملکرد رشتههای «فرق، ادیان و مذاهب» گزارشی مختصر ارائه گردید.
تاریخ کلام حوزه قم برخلاف فقه، جریانی درونزا است
حجتالاسلام والمسلمین سبحانی بر این نکته پافشاری کرد که: تاریخ کلام حوزه قم، بر خلاف فقه که میراث نجف را احیا کرد، یک «جریان درونزا» است که «از صفر» تحولآفرینی کرده است.
وی با قاطعیت اظهار داشت: دانش کلام در قم به «قلهای» دست یافته است که در سایر مراکز تشیع و حتی بسیاری از مراکز علمی غیرشیعی، نمونهای ندارد، و این دستاورد «نویدبخش نزدیکی به عصر طلایی کلام» مشابه دوران اوج علمی کلام در بغداد و حله است.




