جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

نخستین همایش علمی و پیش نشست کنگره یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم

blank

نخستین همایش علمی و پیش نشست کنگره یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم

مدیر حوزه های علمیه در این همایش علمی گفت: شکل گیری حوزه علمیه قم، اعجازی در عصر جدید بود. این حوزه بعد از مشروطه و جنگ جهانی دوم شکل گرفت.
امام جمعه قم بیان کرد: یکی از نمادهای حوزه در بین سلسله مراجع، آیت الله گلپایگانی بودند، ایشان شخصیتی ذوابعاد بودند. هر وقت خدمت ایشان می رسیدم، دنیایی از اطلاعات پیرامون مسائل بین المللی دارند.
آیت الله اعرافی تاکید کرد: دبیرخانه سده حوزه علمیه قم باید به روابط حوزه قم با حوزه های علمیه توجه کند و به جامعیت و تنوع و تکثر حوزه در شاخه های دانشی اهتمام داشته باشد.

مدیر حوزه های علمی در همایش علمی نخست سده حوزه ، در باره دلایل تاسیس دبیرخانه فرمودند:
در این طرح به دنبال شناسایی دستاوردها و همچنین پرداختن به تطورات حوزه علمیه قم در محورهای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی، اجتماعی، سیاسی، بین الملل و تبلیغی بوده ایم.

blank

آیت الله خاتمی
عضو فقهای شورای نگهبان نیز در بخش از سخنان خود به موضوع «سده حوزه، سده نفی سکولاریسم از آیت الله العظمی حائری(ره) تا آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)» پرداخت و افزود: حوزه علمیه قم از آغاز تاکنون ۶ دوره داشته است؛ دوره اول که دوره ۱۵ ساله مرحوم آیت الله حائری است که از ۱۳۰۱ آغاز می شود و تا ۱۳۱۵ ادامه دارد. دوره دوم که دوره فترت و رکود حوزه است که بین مرحوم آیت الله حائری و آیت الله العظمی بروجردی و علمای ثلاث (مرحوم آیت الله سید محمدتقی خوانساری، مرحوم آیت الله حجت و مرحوم آیت الله صدر) است. دوره سوم که دوره مرحوم آیت الله العظمی بروجردی و دوره شکوفایی حوزه است. دوره چهارم که دوره تبعید امام خمینی است که آیت الله العظمی گلپایگانی در حفظ حوزه و مبارزه با طاغوت نقش اول را داشتند. دوره پنجم که دوره امام خمینی است که در این ده سال، بر حفظ و رشد و ارتقای حوزه علمیه قم اهتمام داشتند و دوره ششم که دوره رهبر انقلاب اسلامی است.

ایشان در بخش دیگری از سخنان خویش نگاه مرحوم آیت الله حائری به سیاست را مورد توجه قرار داد و افزود: حوزه علمیه قم حافظ دین است و دین منهای سیاست به تعبیر امام راحل، انکار بدیهیات است.امام امت(ره) به چند دلیل معتقد بودند که دین پیوند با سیاست دارد؛ اول، ایشان انکار ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را به معنای انکار جامعیت احکام و جاودانگی آنها می داند. دوم، ماهیت و چگونگی احکام اسلام در کتاب های امام خمینی تبیین شده است. سوم، احکام اسلامی تا قیامت جاری و تعطیل ناپذیر است. چهارم، ادله روایی است که مرحوم آیت الله العظمی صافی در منتخب الاثر آوردند و صدر روایت این است که «الإِسْلامُ وَالسُّلْطَانُ أَخَوَانِ تَوْأَمٌ ، لا یَصْلُحُ وَاحِدٌ مِنْهُمَا إِلا بِصَاحِبِهِ ، فَالإِسْلامُ أُسُّ وَالسُّلْطَانِ حَارِسٌ ، وَمَا لا أُسَّ لَهُ مُنْهَدِمٌ ، وَمَا لا حَارِسَ لَهُ ضَائِعٌ».

blank

 

آیت الله فرحانی نیز در نخستین همایش دبیرخانه سده حوزه علمیه قم به تبیین اهداف،سیاستها و برنامه های دبیرخانه دائمی حوزه علمیه قم و ضرورت توجه به حوزه انقلابی پرداخت.

blank

 

در این مراسم همچنین احکام مدیران گروه های علمی دبیرخانه سده اهداء گردید.

نخستین همایش علمی دبیرخانه سده حوزه علمیه قم در روز پنجشنبه ظهر اسفند ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ پس از رونمایی از وبگاه دبیرخانه دستاورده های سده حوزه علمیه قم به کار خود پایان داد

سالن همایشهای دارالشفا ۱۴۰۰/۱۲/۱۲